זלמן

שזר

קראו עוד

פרס הצטיינות למורים בהיסטוריה של עם ישראל

הפרס מוענק השנה לראשונה, מתוך רצון לעודד הצטיינות בהוראת ההיסטוריה בכלל ותולדות ישראל בפרט. המורות והמורים הזוכים הומלצו על ידי המפמ"ריות במשרד החינוך, לאחר תהליך בירור קפדני.

    הזוכים

    הזוכות והזוכים:
    ד״ר נהאיה חוסין עויסאת
    המלצת מפמ"ר היסטוריה בחברה הערבית, מר מוחי מורשד אלדין

    ד״ר נהאיה חוסין עויסאת היא מורה יוצאת דופן, השואפת לקדם בהתמדה ערכים חינוכיים עמוקים, לצד חדשנות פדגוגית והשפעה רחבת היקף, ברמת בית הספר ובזירה המחוזית והארצית. חוסין מובילה תהליכי עומק בפרויקט האקדמיזציה בהוראת היסטוריה: מ־11 בתי ספר בלבד שהשתתפו בפרויקט בשנה שעברה, היא הצליחה להרחיב את הפרויקט ולגייס אליו 84 בתי ספר – נתון המעיד על יכולות ארגוניות יוצאות דופן. זהו הישג חסר תקדים, המהווה מנוף לאומי לקידום הוראת ההיסטוריה בחברה הערבית.
    מעבר לכך, חוסין עויסאת מובילה השתלמויות, ועוסקת בהנחיה וגיוס מורים. תרומתה לבניית היכולות המקצועיות של ציבור המורים ניכרת הרבה מעבר לכיתתה, ומשפיעה משמעותית על כלל הקהילה החינוכית.
    בתחום הוראת השואה וההיסטוריה של עם ישראל, מובילה חוסין עויסאת יוזמות פורצות דרך, אשר מאפשרות למורים מהחברה הערבית להיחשף לנושאים רגישים ועמוקים מתוך נקודת מבט הומניסטית ואזרחית. היא משלבת כלים דידקטיים מתקדמים, מוזיאונים וירטואליים, ימי למידה, ועוד, תוך עידוד המורים להשתמש בגישות דומות בהוראה.

    מר יונתן כהן
    המלצת מפמ"ר היסטוריה ואזרחות בחמ"ד, גב' בלהה גליקסברג

    מר יונתן כהן הפך את תחום ההיסטוריה בישיבת 'לבב שלם' ללב הישיבה כולה. הוא יזם לוח קיר המציין אירועים היסטוריים מרכזיים בחודש (בעמ"י ובהיסטוריה כללית); הוא יזם אירועי שיא כמו חידון על ההיסטוריה של מלחמת השחרור לקראת יום העצמאות, חידון לקראת חנוכה וכדומה; לקראת כל טיול או גיחה לשטח הוא מעביר שיעורי היסטוריה על האזור; לקראת כל חג הוא מוביל לימוד ישיבתי, הכולל את קומת ההיסטוריה, ולאחריו ניתן שיעור של ראש ישיבה על הקומה הרוחנית.
    בשיעורים עצמם מקפיד כהן לפתח מיומנויות מגוונות של חשיבה היסטורית, ביניהן ניתוח מקורות חזותיים, דיון והצגת טיעונים, וכן איתור וסינון מידע. כל זאת לצד הקניית מיומנויות של אוריינות (בשת"פ עם מקצועות רבי מלל נוספים) – בעיקר קריאת מאמרים וטקסטים (כחלק ממשימות לשם ציון) וכתיבה (הקפדה על סיכום, ותרגול בכיתה).
    כהן לוקח חלק פעיל ושוטף במסגרות הפיתוח המקצועי שמוביל הפיקוח על היסטוריה בחמ"ד, נענה ומשתף פעולה עם ההדרכה ותורם רבות לכלל קהילת המורים להיסטוריה בחמ"ד, בהעלאת חומרי למידה לקבוצות הווטסאפ השונות.

    גב' לי כהן
    המלצת מפמ"ר היסטוריה בחינוך הממלכתי, ד"ר אורנה אתר כץ

    כאשר מבקשים ממני לחשוב על דמות המורה המצטיין, אני שואלת את עצמי, מי הייתי רוצה שילמד את ילדיי. ותשובתי המיידית לשאלה זו היא גב' לי כהן, הן בשל מקצועיותה חסרת הפשרות והן הודות לאנושיות ולהכלה האין סופית שלה, והוראה יצירתית בבית ספר שמעמיד את האמנות והיצירתיות בראש סדר העדיפויות – התיכון לאמנויות תלמה ילין, שבו היא מלמדת מזה 17 שנה.
    כהן מלמדת היסטוריה גם במסגרות נוספות ובכל תלמידיה היא משקיעה במטרה לקדם אותם לשיא יכולתם באמצעות פיתוח מחשבה, יצירתיות וטוב לב, ותוך מסר ברור שלכולם מקום שווה על פני האדמה. שיטת ההוראה שלה היא חווייתית, המעודדת חשיבה, דמיון ועשייה, להבנה מעמיקה של התקופה הנלמדת ויצירת חיבור אישי של התלמידים לנושא הנלמד. לצורך כך החלה כהן בשנים האחרונות ללמד במסלול שותפי פיתוח, ומטלותיה זוכות גם שם להערכה רבה.
    כהן מביאה להוראה מקצועיות, ידע, נגישות, חום אנושי, דאגה כנה לזולת וחוש הומור משובח, יחד סיפור חיים שורשי. היא מהווה דוגמה אישית ופועלת להטבת החברה כחברה ערכית יהודית ודמוקרטית.

    גב' גילי לוי
    המלצת מפמ"ר היסטוריה בחינוך הממלכתי, ד"ר אורנה אתר כץ

    גב' גילי לוי משמשת כמורה וכרכזת היסטוריה בבית ספרה כבר עשרות שנים, ובשנים האחרונות גם מנהלת חט"ע וכן קולטת מורים ומורות חדשות וחונכת אותם בכישרון רב.
    מזה שנים ארוכות היא מובילה את צוות היסטוריה לחדשנות חינוכית וליוזמות פדגוגיות פורצות דרך במסגרת תוכנית סחל"ב, תוך הפגנת יצירתיות, מסירות ומחויבות בלתי נגמרת לתלמידים מכל הרמות ומכל השכבות הסוציו־אקונומיות. כך למשל, תערוכה שהתלמידים הקימו בנושא השואה, היוותה השראה לבתי ספר מכל רחבי הארץ המשתתפים בתוכנית סחל"ב.
    לוי מקנה לתלמידיה את הידע ההיסטורי בצורה מסקרנת, אקטואלית ומרתקת, לצד דגש על פיתוח החשיבה ההיסטורית של כלל התלמדים בכל הכיתות – מאומ"צ, חינוך מיוחד, מב"ר, כיתות עיוניות וכיתות מדעיות. היא לא מוותרת על אף תלמיד ונלחמת שכולם יעשו כמיטב יכולתם כדי להצליח בלמידה ובהערכה עתירת חשיבה.
    ראוי להדגיש את האווירה הנפלאה שיצרה לוי בתוך צוות בית הספר, אווירה של חברות, של שיתוף בהצלחות ובכישלונות ושל תמיכה הדדית. היא עובדת לאורך השנים בשיתוף פעולה מיטבי עם גורמי המשרד השונים, ובכלל זה עם הפיקוח על הוראת היסטוריה, ומקפידה להמשיך ולהתפתח באופן אישי ולעבור תהליכי פיתוח מקצועי.

    גב' לנא עותמאן גאנם
    המלצת מפמ"ר היסטוריה במגזר הדרוזי, ד"ר ג'יהאן פרהוד
    הגב' לנא עותמאן גאנם היא מורה להיסטוריה בעלת ניסיון רב. היא מלמדת בתיכון מגאר א' על שם פריד גאנם בחינוך הדרוזי ומפגינה מקצועיות, מסירות ויכולות מנהיגות מרשימות.
    עותמאן גאנם מובילה את צוות ההיסטוריה בבית ספרה בצורה אפקטיבית, ומפגינה יכולת ארגונית, תכנונית וקבלת החלטות מבוססות. היא ממלאת שורה של תפקידים מרכזיים בבית הספר, בין היתר ריכוז מקצוע ההיסטוריה, והובילה להקמת מגמה בתחום דעת היסטוריה בבית ספרה.
    בדרך הוראתה מבטאת עותמאן גאנם איכות, מקצועיות, יצירתיות וחדשנות, ומדגישה את השילוב שבין הקניית ידע היסטורי לפיתוח חשיבה היסטורית ביקורתית ויצירתית.
    עותמאן גאנם הטמיעה עבודת צוות בתחום הוראת היסטוריה והובילה את הצוות להשגת היעדים, ומעבר לכך, מפגינה יחס אישי וחם כלפי כל אחד מחברי הצוות, תוך יצירת אווירה תומכת ומעודדת, המסייעת לכל אחד להגיע למיטב הישגיו.
    אני ממליצה בחום על עותמאן גאנם ועל יכולותיה המקצועיות המרשימות ובטוחה שבהמשך עבודתה היא תוסיף ערך רב לתחום דעת היסטוריה.

    גב' רבקה אפשטיין
    המלצת מנהלת תחום פדגוגיה בחינוך החרדי, גב' רות אלמליח
    גב' רבקה אפשטיין מלמדת היסטוריה מזה 16 שנים בתיכון חרדי לבנות 'אהל רבקה' ובתיכון לנוער בסיכון, 'בית עולות'.
    במהלך ההוראה שמה אפשטיין דגש על יצירתיות בדרכי הוראה ומתן הזדמנות לכל תלמידה, גם כזו עם פערי ידע, והקפדה על לימוד חווייתי ומעניין, תוך הקניית מיומנויות וכישורים שיעניקו כלים לתלמידות בעתיד.
    במקביל מדריכה אפשטיין את תחום היסטוריה ואזרחות במשרד החינוך מזה חמש שנים, מובילה מורות להוראה מתוקשבת, שימוש מושכל ומותאם בבינה מלאכותית, מכוונת מיומנויות ומנגישה חומרי לימוד ודרכי הוראה מותאמים תרבותית לחינוך החרדי ומובילה תהליכי פיתוח מקצועי למורים, מפתחת יחידות של חומרי למידה.
    עבודתה של אפשטיין נאמנה, זמינה ומקצועית. היא לומדת במהירות מיומנויות חדשות ומיישמת אותן בהתאם, מתוך מחויבות עמוקה לקידום חינוך איכותי, חדשני ומותאם תרבותית לחינוך החרדי.